У 546 році до нашої ери в долині Кінурія (Фіреатида), неподалік міста Фірей, відбулася легендарна битва Давньої Греції – «Битва 300 чемпіонів».
Це зіткнення між Спартою та Аргосом, двома могутніми містами-державами Пелопоннесу, стало символом героїзму, честі та самопожертви. Битва стала кульмінацією давнього суперництва за контроль над родючою рівниною Тірея, а її результат визначив подальший баланс сил на півострові.
Дізнайтеся, як один уцілілий воїн змінив хід грецької історії. Його останній вчинок увійшов у легенди, залишивши ворогів у здивуванні, а нащадків – у захопленні.
Передісторія конфлікту

Спарта і Аргос – сусідні грецькі міста-держави, засновані дорійськими завойовниками та пов’язані спільним походженням. Амбіції та рівносильна міць з самого початку зробили їх непримиренними ворогами. Їх суперництво століттями визначало політичний баланс на Пелопоннесі.
У VIII–VII століттях до н. е. Аргос вважався однією з найсильніших військових держав у всій Греції. Саме тут вперше застосували стрій «грецької фаланги» з важкоозброєних піхотинців-гоплітів. Впровадження нової тактики допомогло аргівянам здобути рішучу перемогу над спартанцями у битві при Гісії в 669 році до н. е. Розвиваючи свій успіх, Аргос захопив частину Лаконії та острів Кіфера, загрожуючи Спарті не лише з суходолу, а й з моря. Просування спартанців на північ було зупинено на ціле століття.
Поразка від аргівян та загроза подальшої втрати нових територій на Пелопоннесі змусили спартіадів провести масштабні реформи. Вони перейняли тактику фаланги та почали готувати своїх гоплітів, відточуючи їхні навички та бойову майстерність. Спарта почала набувати того вигляду, за яким її знають нині – мілітаризоване суспільство, де всі чоловіки були професійними воїнами.

На відміну від спартанців, Аргос обмежився лише утриманням одного елітного загону, бійці якого займалися лише військовою справою. Проте вікові військові традиції робили воїнів цього загону одними з наймайстерніших у всій Греції.
Вплив та міць Аргоса до середини VI століття до н. е. почали слабшати. А Спарта, набравши сили, прагнула взяти реванш і відновити свою могутність на Пелопоннесі.
У середині VI століття до н. е. обидва поліси знову опинилися у стані війни. Спартанці розпочали бойові дії, висунули армію на північ та захопили Фіреатиду. Аргос, не бажаючи миритися із втратою земель, висунув військо на захист своєї території. Противники зійшлися на рівнині біля міста Фірей, між двома полісами.
Договір про поєдинок

Щоб уникнути великих втрат у масштабній битві, лідери Спарти та Аргоса вирішили вирішити суперечку незвичним способом. Сторони домовилися про груповий поєдинок, де кожна сторона виставляла на поле по 300 своїх найкращих воїнів.
Подібна практика договорів була звичною справою для греків. У цей час греки дотримувалися правил благородної війни, коли не можна було добивати поранених, убивати у священних місцях і переслідувати втікачів. Одним із символів перемоги було спорудження “трофея” на полі бою. Це означало, що одна зі сторін повністю витіснила противника з місця битви, що сприймалося як перемога.

Трофей у Стародавній Греції був символом остаточної перемоги, який споруджувався на полі бою з озброєння та обладунків переможених ворогів. Він засвідчував повне панування над місцевістю та закріплював визнання сторони, яка його зводила, переможцем.
Формат 300 на 300 влаштовував обидві сторони. Рівна кількість учасників дозволяла виявити справжню майстерність воїнів, виключаючи чисельну перевагу. Аргос розраховував на своїх найкращих елітних бійців, а Спарта також покладалася на загартованість своїх чемпіонів.
Спартанці та аргів’яни були заклятими ворогами, які прагнули раз і назавжди вирішити давній територіальний спір. Тому правила бою виявилися вкрай жорстокими і незвичними для Стародавньої Греції:
- Битва мала тривати до повного знищення однієї зі сторін.
- Поранених заборонялося виносити з поля бою.
- Полонених не брали, а поранених умовлено було добивати.
Щоб забезпечити чесність поєдинку, основні армії обох сторін відійшли від поля бою, щоб виключити будь-яке втручання. За деякими джерелами, за дотриманням умов слідкували амфіктіони, які виступали в ролі арбітрів.

Амфіктіони – це жерці релігійно-політичного союзу грецьких полісів, відповідальні за охорону священних місць та арбітраж у міжполісних суперечках. Вони контролювали дотримання умов перемир’я і могли виступати суддями у конфліктах, запобігаючи ескалації війни.
Коли всі умови були закріплені в присутності амфіктіонів, сторони розійшлися по своїх таборах. Воїни, знаючи, що на світанку їх чекає смертельна сутичка, гострили зброю, прощалися з товаришами та чекали світанку, усвідомлюючи, що для багатьох з них сонце зійде востаннє.
Битва Чемпіонів

Бій чемпіонів почався на світанку, коли перші промені сонця відбилися від бронзових шоломів воїнів. Це була не типова битва фаланг, а серія індивідуальних рукопашних сутичок, де кожен боєць покладався на свої особисті навички. Спартанці та аргівяни билися з неймовірною хоробрістю, демонструючи визначну майстерність.
Сила воїнів виявилася рівною і кривавий поєдинок тривав до самого заходу сонця. Все поле бою було залите кров’ю та вкрите тілами найкращих воїнів обох полісів. Як і було домовлено, воїни не щадили переможених.
На заході сонця, коли останні стогони поранених затихли, у живих залишилися лише двоє аргівян – Алкенор і Хромій. Вони, будучи впевненими, що всі спартанці загинули, залишили поле бою і поспішили до свого табору оголосити про перемогу.
Однак вони зробили фатальну помилку: серед гори трупів залишився смертельно поранений спартанець Офріад (або в деяких джерелах – Отріад), який усе ще був живий…
Неочікуваний результат

Залишившись фактично останнім, хто вижив на полі бою, Офріад зібрався з силами і здійснив вчинок, що став легендарним. Незважаючи на тяжкі поранення, він зібрав щити та обладунки з найближчих повалених аргів’ян і звів із них трофей — символічний пам’ятник на честь перемоги.
На щиті біля трофея він власною кров’ю написав присвяту: “Зевсу, хранителю трофеїв” (Διὶ τροπαιούχῳ). Після цього Офріад, розуміючи, що не доживе до ранку, вкоротив собі віку. Він зробив це, аби не вважатися вбитим у бою і дати Спарті підставу претендувати на перемогу.
Вранці похмурі представники спартанців і радісні аргів’яни разом з амфіктіонами прийшли оглянути поле битви. Неочікувано представники Аргоса побачили, що на полі був зведений спартанський трофей. Біля нього лежав уже мертвий Офріад, пронизаний власною зброєю.
Навколо загиблого і його трофея одразу розгорівся запекла суперечка. Спартанці заявили, що Офріад не був убитий аргів’янами і залишився останнім, хто вижив на полі бою. А отже, перемога належить саме Спарті. Вони стверджували, що Офріад покінчив із собою через сором за те, що залишився єдиним, хто вижив зі свого загону. Обурені аргів’яни, наполягали що перемогли саме вони, оскільки двоє їхніх воїнів залишили поле бою живими.
Амфіктіони втрутилися у суперечку і винесли рішення: фактично останнім на полі бою залишився саме спартанець. І оскільки саме він звів символічний трофей на місці битви, а йому ніхто не завадив це зробити, то перемога має належати Спарті…
Вирішальна битва

Обурені таким трактуванням аргів’яни не визнали перемогу спартанців, і конфлікт залишився невирішеним. Наступного дня на поле бою прибули вже основні сили обох армій.
Спарта та Аргос знову зійшлися в битві при Фіреї. Втративши більшість своїх найкращих воїнів у Битві чемпіонів, аргів’яни не змогли здолати основну армію спартанців. Аргос із тріском програв битву.
Спарта захопила Фіреатиду, остаточно закріпивши своє панування на Пелопоннесі. Аргос був змушений поступитися спартанцям ще трьома містами та родючими південними землями.
Історичне значення битви при Фіреї

Перемога спартанців поклала початок формуванню Пелопоннеського союзу та ознаменувала занепад могутності Аргоса. Баланс сил на Пелопоннесі змістився на бік Спарти і більше ніколи не повертався до Аргоса. Кінець суперечкам через кілька століть покладуть македонці, вже зі своєю новою фалангою. Битва при Фіреї зміцнила репутацію спартанців як непереможних і морально стійких воїнів.
Аргос, переживши приниження, ввів символічні зміни: чоловіки почали носити коротке волосся замість довгого, а жінки відмовилися від прикрас, допоки Фіреатида не буде повернена. Спартанці, навпаки, після перемоги стали носити довге волосся, що стало частиною їхньої культурної традиції.
Офріад став символом спартанської доблесті та честі. Його вчинок — зведення трофея та самопожертва увійшов у легенди і був увікочнений у мистецтві. Він уособлював ідеали Спарти: вірність обов’язку, готовність пожертвувати собою заради перемоги та вибір смерті замість ганьби.
Аргосці і надалі продовжували наполягати на своїй правоті в Битві 300 чемпіонів. У Аргосі навіть була встановлена статуя, присвячена аргів’янському воїну Перілаю, який формально вбив Офріада.
Деякі деталі, такі як причини самогубства Офріада чи точна кількість тих, хто вижив, залишаються предметом суперечок. Однак трагічна та героїчна Битва чемпіонів зайняла своє почесне місце в історії.
Більш ніж за сто років потому, у 420 році до н.е., під час Пелопоннеської війни, Аргос знову запропонував Спарті повторити «Битву 300 чемпіонів» та зійтися у двобої 300 на 300. Проте спартанці відмовилися, пам’ятаючи, що в минулому бою ніхто з їхніх воїнів не вижив…
Битва чемпіонів залишається не просто історичною подією, а й феноменом, що відображає дух Давньої Греції. Вона є нагадуванням про мужність, честь і самопожертву, які були невід’ємною частиною давньогрецької культури, де перемога могла бути суперечливою, а обов’язок і честь — важливішими за життя.
